Vrei o cariera? Pune mana si construieste-o!
Autor: Eduard Radu
Una dintre primele intrebari pe care le primesti cand te reintalnesti cu un fost coleg sau prieten este “Cu ce te mai ocupi? Unde lucrezi?”. Nu e de mirare atunci ca in ziua de astazi, din ce in ce mai mult, statutul nostru profesional dicteaza statutul social pe care il avem.
Un job bine platit, o promovare, conditii mai bune de lucru sunt obiectivele principale ale majoritatii persoanelor aflate in cautare de un nou loc de munca. Conform unui studiu recent, 65% dintre romani isi doresc sa aiba o cariera.
Usor de spus dar mult mai greu de realizat. Din experienta mea personala si din experienta de director de resurse umane, sunt cateva lucruri pe care trebuie sa le faci bine si la momentul potrivit pentru a avea succesul pe care il doresti.
1) Da-ti seama ce-ti place sa faci cu adevarat
Exista un adevar foarte greu de acceptat de majoritatea dintre noi si pe care multi il realizam atunci cand este prea tarziu. Daca ceea ce facem nu ni se potriveste, indiferent cat de mare este salariul si cat de mult ne vom stradui sa facem o treaba buna, nu vom reusi sa fim mai mult decat un profesionist mediocru. Un profesionist mediocru care va sfarsi nesatisfacut si limitat in cresterea sa profesionala.
Pentru a evita acest lucru sunt trei cai prin care poti sa te clarifici. Fie faci ce-ti spun parintii, (cu conditia ca ei sa aiba dreptate), fie incerci cat mai multe la inceput de drum, pentru ca prin excludere sa-ti dai seama ce ti se potriveste, fie apelezi la un consilier in cariera care are expertiza si mijloacele necesare de a te ajuta sa identifici unde esti bun cu adevarat si ce tip de job se potriveste talentelor si abilitatilor pe care tu le detii in mod natural.
2) Fii foarte bun in ceea ce faci
Al doilea lucru pe care trebuie sa-l faci este sa fii extraordinar de bun in tot ceea ce intreprinzi. Daca tot ai ales o cale, atunci ridica la nivel de excelenta fiecare pas pe care il faci. Niciodata rezultatele si munca de calitate nu au trecut neobservate. O realitate care devine din ce in ce mai evidenta si in Romania pe masura ce mediul business se profesionalizeaza. Un pas concret pe care-l putem face fiecare dintre noi este sa aflam cat mai multe despre domeniul de interes. O singura ora sau jumatate de ora de citire concentrata (carti, reviste de specialitate) ne va diferentia de concurenta cu siguranta.
Un contabil fara studii superioare a reusit sa invete despre procesul de fotografiere din reviste de specialitate, a devenit atat de pasionat de acest domeniu incat a incercat sa-l imbunatateasca. 5 ani mai tarziu, compania Kodak pe care a creat-o contabilul George Eastman a lansat pe piata primul aparat de fotografiat de o marime ce se putea tine in mana.
3) Risca-ti “gatul”
Poate cea mai puternica cale de a te face remarcat este de a-ti asuma responsabilitatea unor proiecte nepopulare si cu grad mare de risc. A rezolva probleme pe care altii le evita este cea mai scurta si sigura cale spre succes. Nu te limita doar la sfera ta de activitate. Incearca sa identifici probleme la granita dintre domeniul tau de specialitate si celelalte functii din firma, rezolva-le si benficiile nu vor astepta sa apara.
Un sef de paza identifica probleme in procedura de orientare a noilor angajati, o procedura care nu integra toate activitatile necesare pentru o administrare eficienta. Acesta initiaza o sedinta cu principalele departamente implicate: resurse umane, paza si protectia muncii. 3 luni mai tarziu, sefului de paza i se propune sa conduca departamentul de resurse umane.
4) Ofera-te voluntar pentru taskuri mici dar utile
A lua initiativa sa te implici in niste activitati pe care organizatia le apreciaza fara a primi ceva in schimb este de asemenea un mod de a-ti mari vizibilitatea in ochii echipei. Doua exemple clasice ar fi organizarea activitatilor recreationale sau de team-building pentru intreaga echipa sau asistarea noilor angajati in timpul perioadei de acomodare cu compania. Stiu o persoana care a fost aleasa, la numai 24 de ani, asistenta personala a vice-chairmanului intr-o companie multinationala pentru ca entuziasmul si energia ei in a organiza un picnic pentru echipa l-au impresionat in mod deosebit. Genul de oameni entuziasti sa duca la bun sfarsit orice sarcini, chiar si cele care nu corespund fisei de post, sunt doriti, apreciati si recompensati , daca nu in firma in care lucreaza, atunci in afara firmei, de unde vor veni si ofertele.
5) Nu te izola
In a-ti construi o cariera, “marketing-ul personal” este foarte important. Exista trei secrete: vorbeste, scrie si fa networking. Aceste activitati te ajuta sa devii cunoscut in afara cercului tau. Multe profesii au deja asociatii pe care le poti investiga. Daca te alaturi lor, evita sa te rezumi doar la a-ti plati cotizatia si a citi newsletterul. Asuma-ti responsabilitati, fii un participant activ in comitete, board-uri sau echipe de proiecte. Alege acele organizatii care sunt apreciate de angajatorul tau si care te tin la curent cu noutatile in domeniu. De foarte multe ori si recruiterii vin in aceste cluburi pentru a identifica prospecti pentru clientii lor, asa ca inca o data ai sansa de a fi remarcat.
Stiu o persoana care a fost vanata chiar de unul dintre membrii de board pur si simplu pentru ca se cunosteau. Bineinteles ca au avut loc interviuri. Cunoasterea insa a fost consecinta efortului de networking pe care l-a initiat persoana respectiva, care acum este foarte multumita in noua firma.
6) Schimba-ti pozitia
Asuma-ti roluri noi ori de cate ori ai ocazia, pentru a-ti largi aria de expertiza si expunere. Vei dobandi cunostinte noi, vei cunoaste oameni noi si ei te vor cunoaste pe tine. Cu cat urci mai sus, cu atat trebuie sa stii mai multe din toate si sa ai un vast bagaj de experiente anterioare.
Considera ca succesul profesional in ziua de astazi este definit de masura in care reusesti sa-ti schimbi responsabilitatile fara ca angajatorul sa-ti ceara acest lucru, la maxim 2-4 ani. Uneori ideea aceasta este atat de simplu de aplicat incat nu implica mai mult decat a-ti face cunoscut interesul sefului tau. Alteori este nevoie sa fii pe faza si sa aplici pentru un rol diferit sau sa te dedici suplimentar intr-un proiect care te poate ajuta sa dobandesti noi abilitati si cunostinte.
7) Concentreaza-te
Nu le poti face pe toate si nici nu ar trebui sa incerci. Implica-te intr-o activitate pentru ca iti place si gasesti ca te implineste personal si profesional. Revenim aici din nou la primul punct. In acest fel efortul si pasiunea pentru munca pe care o depui vor lucra pentru tine si nu se vor risipi in zadar.
Concentreaza-ti eforturile intr-o anumita directie. Credibilitatea se construieste mult mai rapid si intr-un mod sustenabil daca este intr-o directie clara, ca de exemplu: Vanzari si Marketing, Productie si Calitate, Administrare de Personal si Training, Contabilitate si Audit, Programare si Administrare Retea etc.
Credibilitatea se construieste mai greu daca ti-ai dat seama ca ce-ai facut pana acum nu te mai pasioneaza si vrei sa faci un salt dintr-un domeniu intr-altul. Un astfel de salt insa se face cel mai usor si cu succes in cadrul aceleiasi firme in care lucrezi, unde credibilitatea bazata pe rezultate presupunem ca deja exista.
Dincolo de toate acestea trebuie sa ceri mai mult de la sansa ta profesionala si sa nu te multumesti cu putin. A-ti dori mai mult nu inseamna sa nu te bucuri de ce ai in prezent ci sa tintesti sa evoluezi la urmatorul nivel de performanta. Succes!
Sursa:
Data postării: 05.09.2005
Vizualizări: 2.854
Înapoi la articole
|