Emigrarea in Canada
Autor: Dana Puscoci
O posibila destinatie pentru cetatenii romani care urmaresc sa desfasoare activitati profesionale in strainatate este Canada. Statul canadian este, in mod declarat, un stat de imigratie, iar criteriul pe care se bazeaza acest lucru este interesul economic. Imigrarea in Canada este o politica promovata de stat, guvernata de legi care reglementeaza diversele programe prin care imigrantii pot obtine aici drept de rezidenta si munca.
Potrivit datelor Oficiului pentru Migratia Fortei de Munca (OMFM), exista mai multe sisteme de selectie specifice Canadei, si anume:
- Sistemului federal de selectie
- „Provincial Nominee Programs” (PNP), care sunt destinate completarii deficitului de forta de munca din provinciile cu aflux mai modest de imigranti si se caracterizeaza, din acest punct de vedere, prin criterii mai blande decat cele federale
- Sistemul de selectie al Provinciei Québec, care, datorita specificului sau etnic si cultural, beneficiaza, in urma unui acord interguvernamental, de autonomie in alegerea propriilor imigranti.
Sistemul federal de selectie:
In acest sistem se poate emigra in Canada sub urmatoarele categorii: independent, refugiat, membrii familiei, rude in Canada, oameni de afaceri, si cei admisi pe motive umanitare (ordin ministerial). Romanii nu se mai califica la statutul de refugiat decat in conditii exceptionale, deci raman celelalte optiuni.
Procedura de emigrare implica derularea urmatoarelor etape:
a) depunerea documentatiei necesare la Biroul pentru Emigrare si Rezidenta competent teritorial (dosar complet, corect intocmit si tradus)
b) cumularea punctajului minim stabilit de Guvernul Republicii Canada
c) aplicarea unei scrisori de intentie pe teme profesionale, incluzand documentele proprii, dar si pe cele ale membrilor de familie care insotesc solicitantul, care sa ateste pregatirea profesionala, calificarile, precum si resursele financiare necesare stabilirii pe teritoriul statului canadian
d) confirmarea primirii documentatiei de catre centrul canadian competent teritorial cu procesarea solicitarii de emigrare
e) comunicarea de catre centrul competent a cererii de emigrare, biroului de eliberare a vizelor competent teritorial pentru rezolvarea acesteia cat mai curand posibil
f) monitorizarea constanta a cererii de aplicare in decursul procesului de emigrare, in scopul instiintarii solicitantului in timp util in legatura cu eliberarea vizei de sedere permanenta
g) sustinerea interviului de emigrare.
Ca emigrant independent, selectia se face pe baza unui punctaj, care trebuie sa fie de minim 70. Punctajul se acorda tinandu-se cont de de urmatoarele criterii: varsta, educatie, un factor pentru educatie (Educatin Training Factor), profesia de baza, daca ai deja o slujba sigura in Canada, cunoastere limbii, experienta de munca, un factor demografic stabilit de Guvernul canadian si daca aveti rude in Canada.
Experienta de munca (Education/Training Factor – ETF) se refera la perioada de pregatire pentru a obtine o slujba in Canada si poate cumula maxim 18 puncte. Punctajul se acorda in functie de meseria pe care o aveti in Romania. Daca aveti deja o slujba in Canada aranjata in prealabil, pe formularul certificat de agentia guvernamentala va fi trecut punctajul ETF.
Pentru categoria profesie (Occupation Factor – OF), maximul de puncte care se acorda este de 10. Punctajul OF este esential la aprobarea de imigrare; zero puncte OF inseamnand respingerea dosarului. Din lista oficiala (General Occupations List), pe care o puteti gasi alaturi de multe alte informatii pe Internet la http://www.etd.on.ca/occup.htm, puteti afla punctajul pentru toate profesii.
Pentru vechimea in munca se acorda maxim 8 puncte. Trebuie sa aveti cel putin un an in profesia de baza. Punctajul se calculeaza in functie de punctele ETF si anii de vechime.
Pentru cunoasterea limbii oficiale se acorda maxim 15 puncte. Dupa cum probabil stiti, Canada are doua limbi oficiale: engleza si franceza.Calificativul de foarte bine presupune sa vorbiti fluent una dintre cele doua limbi, bine inseamna sa va descurcati la nivelul de scoala, iar slab, sa stiti numai cateva cuvinte.
De asemenea, cel care intervieveaza va poate acorda pana la 10 puncte, luand in considerare cat de usor veti putea sa va angajati in Canada, bazat pe impresia pe care o faceti la interviu privind puterea de adaptare, convingerea ca veti reusi, spiritul de initiativa si gradul de pregatire.
Daca aveti o ruda stabilita permanent in Canada (frate, sora, mama, tata, bunici, matusa, unchi sau veri) vi se acorda un bonus de 5 puncte. Traducerile notarizate ale certificatelor de nastere/casatorie sunt necesare ca dovada.
Cei care fac cerere de imigrare trebuie sa aiba o suma de bani pentru a se intretine pe o perioada de cel putin sase luni. Suma necesara este de 10.000 de dolari canadieni plus 2.000 pentru fiecare alt membru al familiei.
Un cetatean sau un rezident permanent canadian pot sponsoriza: sot(ie), parinti sau bunici, logodnic(a) - casatoria trebuie sa fie facuta in termen de 90 de zile dupa sosirea in Canada - frati/surori, nepot/nepoata daca sunt orfani, necasatoriti si sub 19 ani, fiica/fiu care sunt inca in scoala. Daca sponsorul este necasatorit si nu are nici o ruda in Canada el are voie sa sposorizeze orice ruda din afara Canadei. Sponsorul trebuie sa aiba cel putin 19 ani, sa nu fi facut o sposorizare anterioara de care nu s-a achitat, sa nu fie fost/fie implicat intr-un proces de natura criminala si sa indeplineasca anumite conditii financiare.
Odata ce noii veniti incep sa lucreze si deci li se retin ratele pentru ajutor de somaj (Employment Insurrance), pensii (Canada Pension Plan) si asigurare de accident de munca (Worker's Compensation), ei vor beneficia de acestea ca oricare cetatean canadian.
Sistemul de selectie al provinciei Quebec:
Acest sistem este oarecum mai complicat, impunand o buna cunoastere a legislatiei in vigoare, validarea profesinala si cunoasterea limbii franceze. Desi cunoasterea limbii franceze poate constitui un atu major, nu reprezinta o conditie suficienta pentru acceptarea dosarului. Canada a primit in anul 2000, aproximativ 230.000 de imigranti, 15% dintre acestia fiind in Quebec.
In detaliu, trebuie indeplinita urmatoarea procedura:
a) autoevaluarea si completarea formularului DCS (autoevaluarea permite obtinerea Certificatului de selectie CSQ, document in baza caruia se obtine viza federala)
b) sustinerea interviului (consta in verificarea cunostintelor de limba franceza si engleza, verificarea actelor originale, a cunostintelor despre provincia Québec, precum si prezentarea motivatiei solicitantului de a emigra in provincia Québec)
c) depunerea dosarului dupa obtinerea CSQ
d) examenul medical si obtinerea vizei.
Documentele solicitate in cadrul derularii acestei proceduri trebuie traduse in limba
franceza sau engleza, de catre un traducator autorizat de Ministerul Justitiei, iar traducerile nu se legalizeaza.
Cei interesati de obtinerea dreptului de rezidenta permanenta in scop de munca in
provincia Québec, ar trebui sa aiba in vedere faptul ca procedura pe care trebuie sa o indeplineasca este una costisitoare; cheltuielile prevazute pentru anul 2005 se pot ridica la peste 13.000 de dolari pentru aplicantul principal, 6.500 de dolari pentru aplicantul secundar (sotul/sotia) si 3.500 de dolari pentru insotitor (copilul).
Desi au trecut 2 ani de la intrarea in vigoare a noii legi federale a imigratiei, surprinzator de putini romani au apelat la facilitatile acordate categoriei lucratorilor autorizati (self-employed) pentru depunerea dosarului de emigrare in Canada. Situatia ar putea fi generata de lipsa unor informatii corecte si de actualitate legate de noile programe de imigrare, precum si de posibilele confuzii privind criteriile aplicabile diferitelor categorii de lucratori, cele destinate categoriei muncitorilor calificati fiind unele destul de severe. Rata somajului in Canada a atins, in luna august, valoarea de 6,8%, o valoare relativ mare tinand cont de faptul ca in Romania, in aceeasi luna, acesta a fost de 5,6%.
Sursa:
Data postării: 03.10.2005
Vizualizări: 22.576
Înapoi la articole
|