Codul vestimentar - succesul sau esecul unui interviu - articole - munca.ro
Pagina principală |  Articole |  Ştiri |  Resurse |  Condiţii |  Servicii angajatori |  Contact
 Imobiliare  | Turism  | Prieteni  | Bancuri  | Ştiri  | Culinare  | Coduri poştale  | Curs valutar  | Meteo  | Calendar  | Ziare 
Articole

Codul vestimentar - succesul sau esecul unui interviu

Autor: Dana Puscoci

         Vechea zicala „Haina nu-l face pe om” se pare ca nu mai este valabila in secolul XXI, cand totul se rezuma la aspect. Fie ca mergem in parc, la o petrecere sau la serviciu, trebuie sa aratam bine.
          Acest lucru este si mai important atunci cand mergem la un interviu de angajare.
         
          Felul in care aratati atunci cand va prezentati la un interviu de angajare poate sa va distruga sau sa va mareasca sansele. Imbracamintea, pieptanatura, pantofii si postura ii vor spune angajatorului daca sunteti sau nu potrivit(a) pentru postul respectiv. Indiferent de postul pentru care va duceti si de companie, fie ea multinationala sau o companie de dimensiuni mici, cand va imbracati pentru un interviu trebuie sa tineti seama de urmatoarele lucruri: hainele trebuie sa fie elegante si conservatoare (chiar daca stii ca standardele companiei nu impun imbracamintea eleganta, imbracati-va elegant oricum), evitati culorile stridente si stralucitoare.
          Sunt recomandate culorile calde si neutre (crem, alb, albastru deschis, gri), nu purtati multe bijuterii si evitati parfumurile sau apa de colonie puternica sau in cantitati mari. Intotdeauna trebuie sa aveti cu dumneavoastra o mapa care sa includa CV-ul, o agenda, pix si alte documente referitoare la experienta dumneavoastra anterioara. Aveti grija sa va prezentati cu un aspect curat si ingrijit. Unghiile neingrijite, subsuorile ingalbenite, mansetele uzate, parul in dezordine, barba zbarlita (la barbati) si pantofii scalciati demonstreaza neglijenta si indiferenta cu care persoana respectiva se priveste pe sine.
          De foarte multe ori se intampla ca cei care se prezinta la interviuri sa se imbrace nepotrivit si sa para neingrijiti din mai multe puncte de vedere. Cu siguranta acestia nu vor reusi sa mearga mai departe in etapele preliminarii. Chiar daca este vara si tentatia este sa ne imbracam cat mai lejer cu putinta, totusi, atunci cand mergem la un interviu de angajare, nu ne putem prezenta oricum. Nu sunt acceptate sandalele la barbati sau tinutele de strada care aduc mai mult cu cele de plaja intr-o astfel de situatie.
          O astfel de imbracaminte ii poate sugera angajatorului o persoana care nu-si va lua activitatea prea in serios. Poate va ganditi ca astfel de amanunte nu ar trebui sa prezinte nici un fel de interes in fata angajatorului si ca nu au, de fapt, nici un fel de relevanta, dar nu trebuie sa uitam ca primul contact pe care il realizam cu o persoana este la nivel vizual si felul in care aratati ii va transmite persoanei respective multe informatii legate de dumneavoastra. Barbatii ar trebui sa poarte un costum in culori sobre: albastru inchis sau gri petrol. Nu trebuie sa fie scump, dar costumul trebuie sa fie bine proportionat. In general, barbatii ar trebui sa poarte o camasa alba, cravata asortata cu costumul, sosete si pantofi de culoare inchisa, iar cureaua trebuie sa fie de aceeasi culoare cu pantofii.
          Ceasul si un inel sunt acceptabile, dar nu ar trebui sa poarte prea multe bijuterii. Femeile au mai multe optiuni. Cu toate ca sunt recomandate costumele inchise la culoare, ele pot purta si bluze sau fuste colorate. Fusta ar trebui sa acopere genunchii, in nici un caz sa nu fie mini (decat daca va duceti la un interviu pentru video-chat), iar pantofii sa aiba tocuri medii.
          De asemenea, bijuteriile trebuie purtate cu modestie, cerceii sa aiba dimensiuni reduse, parul sa fie spalat si pieptanat. Un interviu nu e o buna ocazie sa probati o noua pereche de pantofi sau un costum nou pentru ca veti incheia prin a fi distrase in timpul interviului. Vestimentatia trebuie sa oglindeasca si sa puna in valoare personalitatea purtatorului, nu sa o constranga sau sa intre in conflict cu aceasta. O auto-evaluare critica inainte de a pleca la intreviu poate corecta sau preveni din timp gafele. Asa ca, inainte de a pleca la un interviu, nu pierdeti o ultima analiza in fata oglinzii. In acelasi timp, este recomandat ca, inainte de a merge la interviu, sa va documentati in legatura cu activitatea desfasurata de companie, astfel veti putea crea mai usor imaginea persoanei pe care angajatorii o cauta.
         
         Cum sa va imbracati la serviciu
         
          O data trecut de interviu si postul devine al dumneavoastra, ramane intotdeauna problema „Cu ce ma imbrac azi?”. Cu exceptia cazului in care aveti un serviciu care necesita purtarea unei uniforme, alegerea hainelor pentru serviciu este foarte dificila. Bineinteles ca sunt companii care impun anumite standarde, cum ar fi bancile sau marile companii.
          Dar cum ne imbracam undeva unde nu exista un anumit cod? In primul rand, hainele trebuie sa fie curate si calcate, iar pantofii dati cu crema, machiajul in cazul femeilor sa fie dicret, iar unghiile curate si nu prea lungi si, cel mai important, imbracati-va conform postului la care aspirati. De exemplu, daca doriti sa fiti manager, imbracati-va la fel ca managerii din companie.
          Garderoba de birou a oricarui barbat trebuie sa cuprinda minim doua costume clasice. In cazul in care slujba dumneavoastra presupune contacte sociale dese si iesiri in societate in interes de serviciu - dineuri, cocktail-uri, pranzuri si cine de afaceri - necesarul vestimentar minim creste la trei-patru costume si trebuie sa fie adaptat in functie de sezon. Orice garderoba de afaceri trebuie sa cuprinda cel putin patru camasi albe, simple sau in combinatie cu alte culori complementare.
          Alte culori care au fost introduse de cativa ani in categoria formala sunt bleu, roz, olive, bej si crem. Ce nu ar trebui sa purtati: haine rupte sau sifonate, haine foarte largi sau foarte stramte, pantaloni scurti sau fuste mini, pantaloni cu talie foarte joasa, sepci si alte „podoabe capilare”. Unele companii romanesti de call-center isi sfatuiesc angajatii sa poarte costum la serviciu, cu toate ca acestia nu comunica cu clientii decat prin telefon. Acest lucru, spun managerii companiilor, are efect psihologic, ii ajuta pe angajati sa vorbeasca cu clientii de la egal la egal si sa fie, astfel, mai eficienti. Multe astfel de companii au adoptat insa modelul american, permitand angajatilor sa vina imbacati casual (de strada, lejer) o zi pe saptamana, in general vinerea. In astfel de situatii sunt permisi si blugii si tinutele sport.
         
          Bineinteles ca nu toate companiile impun angajatilor un anumit cod vestimentar. In acest caz, sintagma „dress for success“, intens utilizata de toti consultantii de imagine, resurse umane si job-hunting, este, de fapt, parte a unei filozofii mai ample ce are la baza necesitatea de a te regasi pe tine insuti in tot ceea ce faci si de a-ti proiecta personalitatea si aspiratiile in toate aspectele vietii, inclusiv in codul vestimentar adoptat.



Sursa:


Data postării: 05.09.2005
Vizualizări: 5.731

Înapoi la articole


Publicitate pe acest site
Copyright ©2002-2024 Pandora Impex SRL.